Thematic Interdisciplinary Challenge (TIC)

Programma

Het is niet mogelijk om je aan te melden. De cursus wordt niet aangeboden in collegejaar 22/23.

 

De TIC-cursus was een cursus van 10 weken, waarbij het onderwijs gepland stond op maandagochtend, woensdag en vrijdag. Voor lifelong learners was het onderwijs op vrijdagmiddag en sommige woensdagen voor presentaties.

Om door het TIC-proces te navigeren, werden deelnemers geplaatst in een team van 4-5 andere studenten en lifelong learners die samenwerken aan een specifiek maatschappelijk probleem. De TIC-cursus omvatte een verscheidenheid aan verschillende leercomponenten, waaronder workshops, lezingen van experts, wetenschappelijk en maatschappelijk onderzoek, groepswerk evenals reflectie- en persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden.

De team-track van de cursus (wat 60% van het eindcijfer is) was verdeeld in drie fasen op basis van challenge-based learning:

  1. Engage: ga van groot idee naar uitdaging (week 1)
    We beginnen met een breed concept dat op meerdere manieren kan worden verkend; dit is het grote idee. De volgende stap is om het grote idee te verfijnen en te personaliseren, door persoonlijke en contextuele essentiële vragen te stellen. De laatste stap is het omzetten van de gekozen essentiële vraag in een oproep tot actie, waardoor het een onmiddellijke, bruikbare en opwindende uitdaging wordt.
  2. Investigate: bekijk de uitdaging vanuit verschillende perspectieven (week 2-5)
    In deze fase voer je inhoudelijk en conceptueel onderzoek uit om een ​​basis te leggen voor bruikbare en duurzame oplossingen.
  3. Act: oplossingen ontwikkelen en testen (week 6-10)
    In deze laatste fase ontwikkel je gefundeerde oplossingen en implementeer je deze in authentieke settings, ontvang en behandel je feedback en leer je van successen en mislukkingen.

Omdat persoonlijke ontwikkeling een belangrijk onderdeel van de cursus was, werden deelnemers tijdens de cursus begeleid door het proces van persoonlijke en professionele reflectie, naast het groepsonderzoek naar een oplossing voor het maatschappelijke probleem. Tijdens de cursus moesten de deelnemers hun eigen sterke en zwakke punten beoordelen met betrekking tot interdisciplinaire en cross-level samenwerking en hun vermogen om wetenschap en samenleving met elkaar te verbinden. Daarnaast werden de deelnemers worden gevraagd om te beoordelen wat ze de groep brachten vergeleken met anderen en om hun persoonlijke en professionele groei te evalueren. Deze individuele track was 40% van het eindcijfer van de cursus.